Hoe krijg je aften?

Aften komen vaak voor in de mond. Het zijn pijnlijke, witte of gele plekjes. Aften zijn kleine zweertjes die optreden in de mond of op de tong. Er zijn verschillende manieren waarop je aften kunt krijgen. Soms zijn ze het gevolg van een infectie, een virus of een schimmel, maar ze kunnen ook te wijten zijn aan stress, een trauma of een allergie. Aften genezen meestal vanzelf, maar er zijn verschillende manieren waarop je de pijn kunt verzachten of voorkomen.

Het herpes simplex virus

Aften kunnen optreden in cluster of alleen. Ze komen meestal voor bij mensen ouder dan 20 jaar. Aften worden veroorzaakt door een virus, meestal de herpes simplex virus (HSV). Dit virus is ook verantwoordelijk voor een koortslip en genitale herpes. Het kan ook aften veroorzaken. Andere virussen die aften kunnen veroorzaken, zijn het cytomegalovirus (CMV) en het Epstein-Barr virus (EBV). Dit zijn dezelfde virussen die mononucleosis, ook gekend als het kussenvirus, en andere aandoeningen veroorzaken. Aften worden ook geassocieerd met bepaalde auto-immuunziekten, zoals lichen planus, pemphigus en lupus erythematosus.

Aften behandelen

Als je aften hebt, kun je ze behandelen met een aantal verschillende methoden:

• Gebruik een zachte tandpasta.
  • Gebruik een mondspoeling met lidocaïne of een andere pijnstiller.
  • Gebruik mondspoelingen met een verzachtende werking, zoals bijvoorbeeld kamillethee of salie.
  • Gebruik zalfjes of pleisters met lidocaïne of een andere pijnstiller.
  • Smeer de aften in met een zalf of crème die licht desinfecterend werkt.
  • Gebruik orale pijnstillers zoals ibuprofen of acetaminophen.
  • Gebruik natte kompressen om de pijn te verzachten.
  • Maak een aftreksel van kamillethee en smeer dit met een klein gaasje op de aften.
  • Smeer de aften in met honing. Honing werkt bacteriedodend en antibioticaresistent, waardoor het infecties kan voorkomen en genezing kan bevorderen.

Met aften naar de dokter

Als de aften erg pijnlijk zijn of er sprake is van veel bloeden, dan kan het nodig zijn om naar de dokter te gaan. Deze kan dan eventueel een sterkere pijnstiller voorschrijven of een andere behandeling voorstellen. In sommige gevallen kan de arts ook een mondspoeling of een antibiotica-tablet voorschrijven. Aften gaan meestal vanzelf weer over, maar kunnen soms weken of maanden aanhouden.

Waarom doen aften pijn?

Aften zijn pijnlijke, kleine zweertjes die meestal voorkomen in de mond. Soms kunnen ze ook optreden op andere plekken op het lichaam, zoals de lippen, het tandvlees of de borst. Aften kunnen een gevolg zijn van stress of een gebrek aan voedingsstoffen, maar de precieze oorzaak is nog niet bekend. Aften zijn niet besmettelijk en gaan meestal vanzelf weer over, maar ze kunnen wel erg pijnlijk zijn. Meestal is paracetamol of ibuprofen voldoende om de pijn te verlichten. Als de aften erg pijnlijk zijn of vaak terugkomen, kan de arts een gel of pleister voorschrijven die de pijn kan verlichten.

Een branderig en zeurend gevoel

Aften kunnen gepaard gaan met een branderig of een zeurend gevoel. Aften zijn een veel voorkomend probleem en komen voor bij ongeveer 20% van de bevolking. Meestal zijn ze onschuldig en gaan ze vanzelf weer over, maar ze kunnen erg pijnlijk zijn en soms terugkomen.

Meerdere oorzaken mogelijk

Er is geen eenduidige oorzaak bekend voor aften, maar ze kunnen veroorzaakt worden door virusinfecties, schimmelinfecties, irritatie van het tandvlees, tandtrauma, gebitsproblemen of een gevoelige mond. Sommige mensen hebben een verhoogde kans op aften, zoals mensen met een gevoelige huid, mensen met chronische aandoeningen, zoals diabetes of het Sjögren syndroom, of mensen die bepaalde medicijnen gebruiken, zoals corticosteroïden.