Hoe krijg je aambeien?

De oorzaak van aambeien is onbekend, maar er zijn een aantal theorieën. Aambeien kunnen het gevolg zijn van een verhoogde druk in de anale en de rectale gebieden. Dit kan optreden tijdens de stoelgang, bij een zwangerschap, tijdens de bevalling, of tijdens het tillen van zware voorwerpen. Aambeien kunnen ook het gevolg zijn van een verminderde bloedcirculatie in de anale en de rectale gebieden. Sommige aandoeningen, zoals diarree, constipatie, of obesitas, kunnen de bloedcirculatie in deze gebieden verminderen.

Wat zijn aambeien?

Aambeien zijn gezwollen aderen in het rectum of de anus, en kunnen leiden tot pijn, jeuk, en bloedingen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de aambeien te behandelen en te voorkomen. Neem bijvoorbeeld een warm bad om de jeuk en de irritatie te verminderen, probeer niet te veel te persen tijdens een stoelgang, en maak een afspraak met je arts als je aambeien niet verbeteren of verergeren.

Interne en externe aambeien

Aambeien zijn ontstekingen in de anale en de rectale gebieden. Ze kunnen zeer veel ongemak veroorzaken. Soms treden ze op wanneer er een harde stoelgang is, of wanneer constipatie aanwezig is. Aambeien kunnen zelf ook gaan bloeden. Er bestaan twee varianten van aambeien, namelijk de interne aambeien en de externe aambeien. Soms kunnen ze naar buiten puilen. In de meeste gevallen zijn aambeien onschadelijk, maar ze kunnen soms ernstige complicaties veroorzaken.

Aambeien door zwangerschap

Aambeien zijn uitzakkingen van de bloedvaten in de anale en rectale gebieden. Ze kunnen het gevolg zijn van een verminderde bloedcirculatie in de anale en de rectale gebieden. Sommige aandoeningen, zoals diarree, constipatie, of obesitas, kunnen de bloedcirculatie in deze gebieden verminderen. Aambeien kunnen ook ontstaan door zwangerschap of bij de bevalling. Bij de zwangerschap neemt de bloedcirculatie toe, waardoor de bloedvaten in de anale en de rectale gebieden kunnen uitzakken. Ook de verhoogde druk in de buik vanwege de groeiende baarmoeder kan aambeien veroorzaken.

Wat is de oorzaak van aambeien?

De oorzaak van aambeien is onder andere een verminderde bloedcirculatie in de anale en rectale gebieden. Ook de verhoogde druk in de buik vanwege de groeiende baarmoeder kan aambeien veroorzaken. Aambeien zijn erg pijnlijk en ongemakkelijk. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om aambeien te voorkomen of te behandelen.

Aambeien voorkomen

Denk aan volgende tips als je aambeien wilt voorkomen:

• Vermijd langdurig zitten of staan.
  • Vermijd constipatie door voldoende vezels en vocht tot je dieet te nemen.
  • Beweeg regelmatig om je stoelgang soepel te houden.

De behandeling van aambeien

Gebruik volgende tips om de aambeien te verlichten:

• Gebruik crèmes of zalven om de pijn en het ongemak te verminderen.
  • Neem een warm bad om de irritatie te verminderen.
  • Probeer niet te veel te persen tijdens een stoelgang.
  • Maak een afspraak met je arts als je aambeien niet verbeteren of als ze verergeren.

Opletten bij het afvegen van je stoelgang

Aambeien zijn gezwollen bloedvaten rond de anus of rectum. Ze kunnen erg pijnlijk zijn en veroorzaken bloedingen bij het afvegen. Hier moet je zeker mee opletten als je aambeien hebt. Veel mensen hebben aambeien, maar sommigen hebben meer klachten dan anderen. Er zijn verschillende manieren om aambeien te behandelen of te voorkomen.